Worstel je met opwinding (teveel of te weinig)?

Come as you are! Dat is de titel van een boek van Emily Nagoski die ik op dit moment aan het lezen ben. Ik ben zo mega enthousiast over het boek en  had gewild dat ik deze 10 jaar geleden had gelezen toen ik zelf worstelde met seks binnen mijn relatie. Waarom? kennis geeft nieuwe inzichten in jezelf in je gedrag en creëert een opening om anders te doen. En ik kan niet wachten om jou op een eenvoudige manier uit te leggen hoe opwinding werkt zodat jij hier jouw inzichten uit kunt halen en meer rust, helderheid krijgt over wat jou opwindt en weet dat je hier ook invloed op kunt uitoefenen en je seksleven kunt verrijken.


TWEE MECHANISMEN
We hebben twee mechanisme in ons die los van elkaar effect uitoefenen op onze opwinding. Onze rem, eeze wordt gereguleerd door het deel van ons ervoor zorgt dat we overleven. Daarom scant het de omgeving op gevaar. En we hebben een gaspedaal. Ons gaspedaal zoekt onbewust naar opwinding, prikkels en is de drijvende kracht achter voortplanting. Nu je weet welke twee mechanismen er zijn, zoomen we een klein beetje hierop in.

GASPEDAAL ZIN IN SEKS!
Onze gas en je rem hebben ieder een eigen gevoeligheid en functioneren zoals ik eerder schreef los van elkaar. Ze staan ofwel strak of los afgesteld. Wanneer ons gaspedaal straks is afgesteld en we bij de minste geringste druk gas geven, hebben we weinig input nodig om seksueel opgewonden te raken. De golven van verlangen komen bijvoorbeeld al bij het zien van een bloem, kleur of geur die niets te maken hebben met seks. Wanneer ons gas los staat afgesteld hebben we juist veel expliciete stimuli nodig om opgewonden te raken en je zullen we hier meer moeite voor moeten doen. De meerderheid van de vrouwen 65 tot 70% behoort tot de middenmoot. En hiervan wordt gezegd dat de gevoeligheid tijdens je leven NIET veranderd.

REMPEDAAL GEEN ZIN...
Hetzelfde geldt voor de rem. Deze kan ofwel strak staan afgesteld, dan zorgt de lichtste druk ervoor dat we de rem intrappen. Als dat zo is zijn we gevoelig voor redenen om seksueel niet opgewonden te raken. We hebben dan een omgeving nodig waarin we ons veilig voelen, waarin we kunnen ontspannen en het is beter dat we ons niet gehaast of onder druk gezet voelen. Er is veel dat ons kan afleiden van seks. Het tegenovergestelde is dat onze de rem los staat afgesteld. Als dat zo is, maken we ons geen zorgen over ons seksuele functioneren, hebben we een lichaamsbeeld die geen invloed heeft op ons seksleven. Wanneer je seks in de lucht hangt kan onze omgeving ons niet makkelijk afleiden van seks. De meerderheid van de vrouwen zit tussen deze twee in en behoren tot de middenmoot. Wanneer de rem en het gaspedaal tegelijk worden ingedrukt, wint de rem het. Deze blokkeert de verdere opwinding.

HOE GEBRUIKEN WE DEZE KENNIS?
Van het rempedaal wordt gezegd dat deze de grootste veroorzaker is van seksuele problemen. We kunnen het gas nog zo hard indrukken, maar als we vol op de rem staan gebeurt er niets. Hoe gevoelig deze twee (gas en rem) zijn zal niet veranderen.  Wat we daarentegen wel kunnen veranderen zijn onze omgevingsfactoren. De factoren die ervoor zorgen dat onze rem of gas worden ingedrukt.

STOPPEN MET REMMEN?
Omdat het gaspedaal van grote(re) invloed is op opwinding wil ik in dit blog eerst hierbij stilstaan. Wanneer we willen stoppen met de rem in te drukken zullen we de volgende drie dingen ‘moeten’ doen:
  • Verminder stress
  • Toon liefde voor je lichaam (in woord en daad)
  • Laat onjuiste ideeën over hoe seks hoort te zijn los om ruimte te maken hoe seks voor jou wel werkt.

VERMINDER STRESS
Ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het goed om een strategie te hebben en in kaart te brengen wat je stress oplevert en te weten wat je kunt doen?
  1. Wat zijn jou top drie stressfactoren als het gaat om seks?
    Denk bijvoorbeeld aan, als ik A zeg moet ik ook B zeggen, je lichaams, je stress op werk, de gedachten dat je eerst nog andere dingen moet doen (huis opruimen etc.) Je kunt of denken, of voelen. Het is het een of het ander.
  2. Hoe weet je dat je gestresst bent? 
    Omschrijf je lichamelijke (strakke kaken, buikpijn, spanning, emotionele (angst, huilerig) en cognitieve (snel afgeleid, verard) symptomen.
  3. Wat helpt je als je voelt dat je onder spanning staat?
    Omschrijf een aantal dingen binnen en buiten die jou helpen. Denk bijvoorbeeld aan mediteren, bewust ademhalen, mindfulness, schreeuwen, tonen (een techniek uit de ademwereld), bewegen of misschien wil je wel iets horen van je partner, bijvoorbeeld dat je alle tijd mag nemen om opgewonden te raken. 
     

"If you want to learn something, read about it. If you want to understand something, write about it. If you want to master something, teach it. - Yogi Bhajan. 

 
JOUW SEKSUELE ENERGIE LATEN STROMEN?
Het is mijn missie om vrouwen (en koppels) te inspireren en begeleiden om de verbinding met het lichaam, emoties en seksualiteit te versterken. Dat doe ik middels de-armouring (of yoni healing sessies) en bodycoaching op thema's als zelfliefde, intimiteit en seksualiteit. Wanneer je kiest voor coaching, dan gaan we natuurlijk niet alleen praten. Dat kan allicht met vriendinnen ook. Je ontvangt  oefening op maat zodat je ook gaat ervaren en begrijpen. 

Interesse? Stuur een mailtje naar info@youreden.nl en laat me weten wat je probleem is en hoe je wilt dat ik je daarbij help.

  Mirjam         Reacties (0)

Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Meer reacties